2012. október 4., csütörtök

Szárítógép pro és kontra



Néhány évvel ezelőtt Magyarországon a szárítógépet csak az amerikai filmekből ismertük, ahol a mosodákban mindig szerelmek szövődtek, amíg lejárt a program és kimosva, megszáradva várta a tulajdonost a tiszta ruha és az új kapcsolat.
Mára sok család életének része a szárítógép.
Azonban mielőtt elrohannánk venni egy ilyen típusú gépet fontos néhány érvet és ellenérvet átgondolni, majd a családi kupaktanáccsal megvitatva dönteni.
Nézzük az előnyöket! 
Forrás
Nincs több ruhaszárító állvány a lakásban! Ugye mindenki ismeri azt az effektust, főleg a kisgyermekes családok, ahol naponta többször öltöztetjük át, jelzem kényszerből és nem divatból a csecsemőt, a totyogót, mert az, folyton lebukja, leeszi, lepisili, összesározza ruháját? Ha átöltöztettük, akkor, pedig ki is kell mosni a szennyest, aminek valahol meg is kell száradnia. Tehát, ez a jelenség azt vonja maga után, hogy a kisgyermekes családok gyakorlatilag folyamatosan ruhaszárító állványok között élnek, szerencsésebben nyáron és napsütésben a kertbe, teraszra, erkélyre tudják kitenni a szárítóállványokat. Azonban a kis lakásokban élők vagy az erkéllyel nem rendelkező lakástulajdonosok nyáron is, a szárítók között játszanak. Ez a téli hónapokban még inkább problémát jelent, mivel a ruha ilyenkor nehezebben szárad. De a szennyes gyűlik, azonban addig nem lehet mosni, amíg nincs hely kiteregetni.

Gyors! Veled is előfordult már, hogy késő este találtad ki, hogy másnap a fontos eseményre, mit szeretnél felvenni és az éppen a szennyesben volt? Mosásra és száradásra már esély sincs, egy farmer esetén vagy egy edzőcipő, téli dzseki viszonylatában. Ekkor lehet remek társ a szárítógép.Mely akár a fenti darabokkal is elbír reggelre.

Kényelmes! Igaz, hogy a szárítógépbe is át kell tenni a ruhákat a mosógépből  az alapos centrifugálást követően és még meg is, kell rázni őket a betétel előtt, de sok szárítógépes vallja, hogy használatával a vasalás teljesen kiiktatható a házimunkák közül.

Nedves, párás lakások vizesedését még inkább elősegíti a téli beltéri teregetés. Ha szárítógéppel rendelkezünk, akkor ezzel a veszéllyel nem kell számolni.
Ellenérvek, merthogy vannak azok is, bőven!
A ruhák védelme kérdés nagyon megoszlik, nem tudok igazat tenni a szárítógép „hívők” és ellenzők között, ugyani vannak, akik azt mondják, hogy a szárítógépben sosem lesz bolyhos a ruha, mások épp arról panaszkodnak, hogy esetenként kivasalhatatlan mély ráncokat szárít a ruhába, és nagyon roncsolja a finom anyagokat.

DRÁGA! Legnagyobb kérdést nekem mindig az veti fel, hogy miért fizetnék olyan dologért, ami amúgy ingyen van? A napocska erejéért, a szél lengedezéséért nem kell fizetni, legalábbis eddig, akkor miért áldoznék jelentős összeget olyan dologra, amit ingyen is megkaphatok.
A gép költsége, abszolút kifizethető kategória: 70.000 Ft-től már találtam ismert márka, igazi C energiaosztályos termékét a piacon.
A fogyasztása azonban jelentősen megdobja az áram számlát.  Tehát vásárláskor igen fontos megnézni a gép besorolását és fogyasztását.

Nem környezettudatos. Az előző pontban megfogalmazott kérdés is rávilágít, hogy míg a mosogatógép abszolút felfogható spórolásként és környezettudatos vízbarát szerkezetként, mert 14 liter 65 Celsius fokos vízben kézzel képtelenség elmosogatni annyi edény, amivel a masina elbír. Addig a szárítógép feleslegesen fogyasztja az áramot, és feleslegesen gyarapítja az amúgy is tetemes elektromos hulladékot. Mivel számolnunk kell azzal, hogy ez a kép sem „él” örökké.

Nincs a ruháknak friss illata! Bármilyen drága mosóport, öblítőt használhatunk, sosem kapjuk azt a friss, tiszta illatot, amit a szabadban száradt ruhák árasztanak magukból.

Az gondolom, hogy nincsenek egyértelmű válaszok a szárítógéppel kapcsolatban. Vannak helyzetek amikor praktikus lehet, de én alapvetően nem értek egyet használatával, legalábbis az én körülményeim között nem.  Cikkem célja az elgondolkoztatás volt, hogy nézzük meg mostani, aktuális életkörülményeinkre vetítve az érveket és ellenérveket, majd ez alapján döntsünk, hogy szükségünk van-e valóban egy szárítógépre vagy megteszi nekünk a hagyományos ruhakötél esetleg flancosabb társa a fregoli is.
Nagyon kíváncsi vagyok a véleményetekre! 



Ti mit gondoltok a szárítógépről? Hasznos vagy fölösleges pénzkidobás? 



14 megjegyzés:

  1. Nekem van szárítógépem, mert nagyon sokat mosok és ősztől tavaszig nincs helyem szárítani. Valóban nem kell vasalni utána a legtöbb ruhát, finom puha, meleg ruhákat vehetünk ki a gépből. Az energiafogyasztása tényleg sok, azonban a vasalésra használt energia megspórolódik, így nem hiszem, hogy sokkal megnövelné az energiaszámlát. Összegezv, nekem bevált, nagyon hasznos, segítség a háztartásban. Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És Timi, egymás mellett van a két gép vagy egymáson? Bocs, hogy belekotyogok, csak érdekel. :-)

      Törlés
  2. Nagyon jó cikk, Lili!
    Bár vonz a szárítógép nyújtotta komfort, és pár hónapos ösztöndíjam idejéből amerikai emlékek is megmaradtak (imádtam a kis illatpárnával illatosított ruhákat), én azért nem írtam fel a kívánságlistámra egy ilyen gépet, mert minden igyekezetünk ellenére (értsd: folyamatosan kajabálok, hogyha égve marad a villany valahol a lakásban stb.) még mindig szemtelenül magasnak tartom a villanyszámlánkat, pedig a száMítógépeken kívül nem vagyunk nagyon ellátva semmilyen kütyüvel. Pontosan a napokban jutott eszembe, hogy a szárítógép is (túl)fogyasztásra ösztönöz, ahogyan igaz is, hogy egy átlag amerikai család jóval több energiát és vizet használ (pazarol?) mosásra és szárításra, mint mi. Végül: azért tudod, a mosókonyhákat én is IMÁDOM. :)

    VálaszTörlés
  3. A nyárat Észak-Európában töltöttük, és ott az apartmanházban közös mosókonyha volt, közös volt a mosógép és a szárító (és volt vmi furcsa masina, száraz vasaló vagy mi) Északon voltunk, és ha végzett a szárító tuti az onnan frissen kikerült meleg ruhát vettem fel babasétáltatáshoz. Nagyon kellemes tud lenni 8 fokban egy meleg pulcsi. :-)
    Én szeretnék egyébként szárítót, de a magas villanyszámla miatt nem lesz. A mosókonyha pedig egy nagy álom, odavagyok értük.

    VálaszTörlés
  4. Nekem tetszene, láttam már olyan (magas) szárítógépet is, hogy a ruhákat vállfán lehetett belelógatni, pl. a farmert is csipeszes vállfán. Na, az szuper lehet.
    Viszont sajnos nem gondolkodom rajta, mert már az is bravúr volt, hogy a panel konyhánkat át tudtuk építeni úgy, hogy beférjen a mosogatógép és az edények, kamradolgok, stb... is. Szóval, nincs helye. :-/

    VálaszTörlés
  5. Jómagam is szárítógép használó vagyok már legalább 10 éve. Szerintem az egyik leghasznosabb háztartási gép. Nekem nincs mosókonyhám, és utálom a mindenhol lógó ruhák látványát a lakásban. Nyáron persze a kertben szárítok, kivéve ha esik az eső. És csodát tud művelni a szárító akkor is ha véletlenül egy fránya papír zsebkendő a zsebben maradt és minden szöszös lett.

    VálaszTörlés
  6. Akkor elmondom a tapasztalatom az arany középútnak hitt változatról. 12 éve költöztünk össze a férjemmel, megvettük szinte a legdrágább mosógépet, ami tud szárítani is. Sokgyerekes családból származom, rémképek villannak fel a radiátorokat beterítő farmerek és gyerekoverallok világából. Erre készültem előre. Azt azonban tudtam, hogy nem fogok felesleges környezeti terhelésre játszani, így vészhelyzetekre tökéletes lesz. Én az is! 20-30 ezerrel többe kerül ugyan, mint egy alap mosógép, nem is szárít meg szépen egy tömött dobnyi ruhát, tehát vagy kiveszem a nem sürgőseket félúton, vagy csak néhány darabbal tolom végig, de akkor mosás-szárítás lemegy éjjel egyben átpakolás nélkül!!! Félévente 1* van vészhelyzet, igaz, sok ruhánk van... Több, mint gyerekkoromban nekünk... Szóval rendszeres használatra, minden ruhára nem ajánlom, de esetenként, vagy a barátnőm módszerével (nagyokat kiteríti, apraját benn szárítja) bátran ajánlom! Bár nekem van türelmem a zoknikat is kiakasztgatni...

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm, hogy megosztották a tapasztalatokat, véleményeket! Reméltem, hogy ez a cikk hiteles érveket hoz elő. És így is lett! Köszi, hogy itt vagytok, hogy elmondjátok, amit gondoltok! Szép napot nektek!

    VálaszTörlés
  8. Mindig ellene voltam a szárítógépnek, mert kint a kertben-mázlista módon nekünk van kertünk-szeretek szárítani, de ez csak jó időben lehet. Amikor a három gyerekem kollégista lett és 1 nap jutott arra,hogy kimossam a ruhájukat és meg is száradjon, na ez tavasszal és ősszel nem működött.Sokszor vízesen kellett elvinniük a tiszta ruhát.
    Azóta már kirepültek, de most újra használom alkalmanként a szárítót, hogy kevesebb legyen a vasalnivalóm. Beállítom a mobilomat,hogy még időben kivegyem a ruhákat ,nem mindent teszek be,csak amit vasalni kellene és ha még melegen kiveszem,akkor kirázom és kész!
    Néha bánt a gondolat,hogy ezzel áramot pazarlok, de a vasalóval is,.

    VálaszTörlés
  9. Én bébiszitter koromban használhattam először szárítógépet és imádtam, csak sajnos sok áramot fogyaszt, így a család nem értékelte. Nagyon sok időt megtakarít, hogy nem kell teregetni, és sosem lettek gyűröttek a ruhák, a törölközők pedig olyan jó puhák lettek, amit hagyományos szárítással sosem tapasztaltam. Kisgyermekes családnál nagyon jó, a sok apró ruhát még macerásabb teregetni, és a szennyeskosár is mindig tele van.

    VálaszTörlés
  10. hát, én szeretek teregetni. Sőt, párosával teregem ki a zoknikat egymás mellé. Múltkor csodálkoztam rá valakire aki azt mondta, tudod milyen amikor nincs meg a párja a zokninak mosás után? Nem nem tudom, sosem fordult elő velem. Erre ő csodáldozott.
    Régen még automata mosógép sem volt, ma meg már az is baj, hogy nem összehajtva élére vasalva vesszük ki a mosógépből a ruhákat? Speciel nekem nincs szárítógépem, de nem is vágyom rá. Vasalás közben berakok egy érdekes előadást, és amíg hallgatom, észrevétlen elfogynak a ruhák, így tanulok / fejlődöm is egyben. Ha nem lenne a vasalás, mikor lenne időm előadásokat hallgatni? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy más is szeret vasalni, én vmi jó filmet szoktam nézni alatta. A kolléganőim mindig hülyének néztek, hogy szívesen vasalok. Mostanában viszont csak akkor tudok vasalni, ha a férjem itthon van, esetleg ha alszik a baba napközben (ami ritkaság), különben megrohanja a vasalódeszkát, és az veszélyes. Majdnem 8 hónapos és iszonyat gyorsan mászik...

      Valaki írta a nagy szárítót, amiben fel lehet akasztani a ruhákat. Pár éve használtam olyat, és tényleg jó volt, semmit nem kellett vasalni, és azért ezzel sok időt megspóroltam, ami akkor nagyon fontos volt. Akkora volt mint egy kétajtós szekrény (túlzás nélkül). Na akkor tényleg mindig örültem, hogy nem mi fizetjük a számlát.

      Törlés
  11. Pontosan,amióta gyermekek vannak,azóta van szárítógépem. Lehet belőle kondenzációst(csak hálózatba dugod, a vizet tartályba csapja, és működik) valamint légelvezetős( a lecsapódó víz és pára a szabadba távozik ,kivezetést meg kell oldani)típus. Nekem az előbbi van. 12 éve működik kifogástalanul. Ágyhúzáskor,törölközőmosáskor,dzseki,anorák,cipő mosás sem probléma . Nem kell például 2 dzsekit vagy 2 anorákot tartani a gyereknek,mert mosás után 1 óra múlva akár száraz lehet,várja a következő bevetést. Cáfolnám,hogy nincs friss illata többé a ruháknak(részben igaz) de ma már lehet kapni hozzá illatosító kendőt,amit szárításkor mellé helyezünk. Sokkal kevesebb öblítőt kell használni,mert a ruhát a gép szárításkor eleve puhítja.A lecsapott víz kondenzációs víz,amivel kiválóan lehet vasalni,így valamelyest az újrahasznosítást is pipálhatjuk. Az enyém mivel öreg,még D kategóriás, de ma már A,B kategóriást is lehet kapni belőle.Ha elöl töltős mosógépünk van,a 2 gép egymásra is helyezhető.Remélem segítettem valamit:)

    VálaszTörlés
  12. Ja, s nem gond ha kimostad papírzsepivel a ruhát,mert a szűrő begyűjti :) Mindezek mellett teregetek és szárítóval is szárítok, de szerintem óriási segítség egy háztartásban.

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...